Riscul de cancer colorectal este influențat de cât de des mănânci carne?
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 13-08-2024
Un studiu recent publicat în revista Nutrients a investigat impactul consumului de carne roșie și procesată asupra riscului de neoplazii colorectale, folosind date de la 7.291 de participanți supuși colonoscopiei și informații de genotipare pentru 4.774 dintre aceștia. Cercetarea a evaluat efectele combinate ale consumului de carne și predispoziției genetice asupra riscului de a dezvolta această afecțiune.
Rezultatele studiului indică faptul că, în timp ce consumul de carne roșie nu a fost asociat statistic cu un risc crescut de neoplazii colorectale, carnea procesată a fost semnificativ asociată cu un risc crescut de dezvoltare a acestei condiții. Consumul de carne procesată mai mult de o dată pe săptămână a fost echivalent, din punct de vedere al riscului, cu un scor de risc poligenic (PRS) cu 19 percentile mai mare, subliniind importanța limitării consumului de carne procesată pentru a contracara predispoziția genetică la neoplaziile colorectale.
Cancerul colorectal este a doua cauză principală de mortalitate legată de cancer la nivel mondial, iar incidența sa este în creștere. Prin urmare, identificarea factorilor de risc modificabili, cum ar fi dieta, este crucială pentru prevenția acestei boli. Studiul subliniază rolul dietei în dezvoltarea neoplaziilor colorectale și sugerează că intervențiile anti-carne procesată ar putea compensa predispoziția genetică ridicată la această boală letală. Aceste descoperiri evidențiază necesitatea unei mai bune înțelegeri a modului în care indivizii pot beneficia de pe urma diferitelor tipuri de dietă și a managementului riscului genetic.
sursa: News Medical
Rezultatele studiului indică faptul că, în timp ce consumul de carne roșie nu a fost asociat statistic cu un risc crescut de neoplazii colorectale, carnea procesată a fost semnificativ asociată cu un risc crescut de dezvoltare a acestei condiții. Consumul de carne procesată mai mult de o dată pe săptămână a fost echivalent, din punct de vedere al riscului, cu un scor de risc poligenic (PRS) cu 19 percentile mai mare, subliniind importanța limitării consumului de carne procesată pentru a contracara predispoziția genetică la neoplaziile colorectale.
Cancerul colorectal este a doua cauză principală de mortalitate legată de cancer la nivel mondial, iar incidența sa este în creștere. Prin urmare, identificarea factorilor de risc modificabili, cum ar fi dieta, este crucială pentru prevenția acestei boli. Studiul subliniază rolul dietei în dezvoltarea neoplaziilor colorectale și sugerează că intervențiile anti-carne procesată ar putea compensa predispoziția genetică ridicată la această boală letală. Aceste descoperiri evidențiază necesitatea unei mai bune înțelegeri a modului în care indivizii pot beneficia de pe urma diferitelor tipuri de dietă și a managementului riscului genetic.
sursa: News Medical
Actualizat la 13-08-2024 | Vizite: 75 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1