Reducerea consumului de carne poate contribui la scăderea riscului general de cancer
Consumul de carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână este asociat cu un risc mai mic de cancer, potrivit unui studiu publicat în revista BMC Medicine. Riscul, redus cu 14% în rândul persoanelor cu o dietă vegetariană sau vegană. Cercetătorii au investigat relația dintre dietă și riscul de cancer analizând datele colectate de la peste 470.000 de adulți britanici.
Participanții la studiu, cu vârste cuprinse între 40 și 70 de ani, au raportat cât de des au mâncat carne și pește, iar cercetătorii au calculat incidența noilor cancere care s-au dezvoltat pe o perioadă medie de 11 ani, folosind fișele de sănătate. Ei au luat în considerare starea diabetului zaharat și factorii socio-demografici, socioeconomici și de stil de viață în analizele lor. Conform răspunsurilor furnizate, peste 247.000 dintre participanți (echivalentul a mai mult de jumătate dintre participanți) au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână, 205.382 (44%) dintre participanți au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână, puțin peste 10.000 (2%) au mâncat pește, dar nu și carne și aproape 8.700 (2%) au avut diete vegetariene sau vegane. Dintre participanți, aproape 55.000 (echivalentul a 12%) au dezvoltat cancer în timpul perioadei de studiu.
Cercetătorii au descoperit că riscul general de cancer a fost cu 2% mai mic în rândul celor care au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână, cu 10% mai mic în rândul celor care au mâncat pește, dar nu și carne și cu 14% mai mic în rândul vegetarienilor și veganilor, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână. Când au comparat incidența unor tipuri de cancer specifice cu dieta participanților, autorii au descoperit că cei care au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână au avut un risc cu 9% mai mic de cancer colorectal, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că riscul de cancer de prostată a fost cu 20% mai mic în rândul bărbaților care au mâncat pește, dar nu și carne și cu 31% mai mic în rândul bărbaților care au urmat o dietă vegetariană, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână.
Deoarece studiul este unul observațional, nu se poate concluziona că există o relație cauzală între dietă și riscul de cancer. Totodată, deoarece datele au fost colectate la un moment dat al vieții participanților și nu pe o perioadă lungă de timp, este posibil ca datele să nu fie reprezentative pentru dietele participanților de-a lungul vieții.
sursa: Science Daily
Participanții la studiu, cu vârste cuprinse între 40 și 70 de ani, au raportat cât de des au mâncat carne și pește, iar cercetătorii au calculat incidența noilor cancere care s-au dezvoltat pe o perioadă medie de 11 ani, folosind fișele de sănătate. Ei au luat în considerare starea diabetului zaharat și factorii socio-demografici, socioeconomici și de stil de viață în analizele lor. Conform răspunsurilor furnizate, peste 247.000 dintre participanți (echivalentul a mai mult de jumătate dintre participanți) au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână, 205.382 (44%) dintre participanți au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână, puțin peste 10.000 (2%) au mâncat pește, dar nu și carne și aproape 8.700 (2%) au avut diete vegetariene sau vegane. Dintre participanți, aproape 55.000 (echivalentul a 12%) au dezvoltat cancer în timpul perioadei de studiu.
Cercetătorii au descoperit că riscul general de cancer a fost cu 2% mai mic în rândul celor care au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână, cu 10% mai mic în rândul celor care au mâncat pește, dar nu și carne și cu 14% mai mic în rândul vegetarienilor și veganilor, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână. Când au comparat incidența unor tipuri de cancer specifice cu dieta participanților, autorii au descoperit că cei care au mâncat carne de cinci sau mai puține ori pe săptămână au avut un risc cu 9% mai mic de cancer colorectal, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că riscul de cancer de prostată a fost cu 20% mai mic în rândul bărbaților care au mâncat pește, dar nu și carne și cu 31% mai mic în rândul bărbaților care au urmat o dietă vegetariană, comparativ cu cei care au mâncat carne de mai mult de cinci ori pe săptămână.
Deoarece studiul este unul observațional, nu se poate concluziona că există o relație cauzală între dietă și riscul de cancer. Totodată, deoarece datele au fost colectate la un moment dat al vieții participanților și nu pe o perioadă lungă de timp, este posibil ca datele să nu fie reprezentative pentru dietele participanților de-a lungul vieții.
sursa: Science Daily
Actualizat la 28-02-2022 | Vizite: 81 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1