Melanomul are o incidență mai scăzută la persoanele care iau în mod regulat suplimente de vitamina D
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 13-01-2023
Având în vedere rezultatele contradictorii cu privire la rolul vitaminei D în carcinogeneza cutanată, un nou studiu realizat în cadrul Programului de Cancer de Piele North Savo a investigat dacă utilizarea suplimentelor orale de vitamina D se asociază cu fotoîmbătrânirea, keratozele actinice, nevii cu celule pigmentare și cancerele de piele.
Vitamina D este importantă pentru funcționarea normală a organismului și poate avea un impact asupra multor boli. Legătura dintre vitamina D și cancerul de piele a fost studiată în trecut, dar aceste studii au avut ca principal obiectiv nivelurile serice ale calcidiolului (un metabolit al vitaminei D) și asocierea lor cu cancerul de piele. Rezultatele acestor studii au fost neconcludente și uneori chiar contradictorii, deoarece nivelurile serice ale calcidiolului au fost asociate atât cu un risc ușor crescut, cât și cu un risc ușor scăzut al diferitelor tipuri de cancer de piele. Acest lucru poate fi, în parte, explicat prin faptul că analizele serice ale calcidiolului nu oferă informații despre metabolismul vitaminei D în pielea umană, care poate exprima enzime care generează metaboliți activi ai vitaminei D sau care îi inactivează.
Cercetările de față au inclus 498 de adulți (cu vârste cuprinse între 21 și 79 de ani, 253 de bărbați, 245 de femei, 96 cu imunosupresie) subiecți cu risc de orice tip de cancer de piele și au fost evaluați posibili factori de confuzie. Subiecții au fost împărțiți în trei grupuri în funcție de utilizarea auto-raportată a suplimentelor orale de vitamina D: neutilizare, utilizare ocazională sau utilizare regulată. Nivelele serice ale calcidiolului au fost analizate la jumătate dintre pacienți și s-a constatat că corespund utilizării lor auto-raportate de vitamina D.
O constatare cheie a studiului este că au existat mult mai puține cazuri de melanom printre utilizatorii regulați de vitamina D decât printre neutilizatorii, și că clasificarea riscului de cancer de piele al utilizatorilor regulați a fost considerabil mai bună decât a neutilizatorilor. Analiza de regresie logistică a arătat că riscul pentru melanom printre utilizatorii reguli a fost considerabil redus, mai mult de jumătate, comparativ cu neutilizatorii.
Rezultatele sugerează că chiar și utilizatorii ocazionali de vitamina D pot avea un risc mai scăzut pentru melanom decât neutilizatorii. Totuși, nu a fost o asociație statistic semnificativă între utilizarea vitaminei D și severitatea fotoîmbătrânirii, fotoîmbătrânirea facială, keratoza actinică, numărul de nevi, carcinomul bazocelular și carcinomul celular scuamos. Nivelele serice ale calcidiolului nu au fost asociate semnificativ cu aceste modificări ale pielii.
Deși acest studiu sugerează că utilizarea regulată a suplimentelor de vitamina D poate fi asociată cu un risc mai scăzut de melanom, este important să reținem că design-ul studiului este transversal, ceea ce înseamnă că cercetătorii nu pot demonstra o relație cauzală. Este nevoie de mai multe studii bazate pe design-uri experimentale pentru a înțelege mai bine legătura dintre vitamina D și melanom și pentru a se putea face recomandări clare privind suplimentarea cu vitamina D în prevenirea melanomului. În general, este recomandat să obțineți vitamina D prin expunerea la soare sau prin consumul de alimente bogate în vitamina D, cum ar fi peștele gras sau suplimente alimentare, în loc să vă bazați exclusiv pe suplimente.
sursa: News Medical
Vitamina D este importantă pentru funcționarea normală a organismului și poate avea un impact asupra multor boli. Legătura dintre vitamina D și cancerul de piele a fost studiată în trecut, dar aceste studii au avut ca principal obiectiv nivelurile serice ale calcidiolului (un metabolit al vitaminei D) și asocierea lor cu cancerul de piele. Rezultatele acestor studii au fost neconcludente și uneori chiar contradictorii, deoarece nivelurile serice ale calcidiolului au fost asociate atât cu un risc ușor crescut, cât și cu un risc ușor scăzut al diferitelor tipuri de cancer de piele. Acest lucru poate fi, în parte, explicat prin faptul că analizele serice ale calcidiolului nu oferă informații despre metabolismul vitaminei D în pielea umană, care poate exprima enzime care generează metaboliți activi ai vitaminei D sau care îi inactivează.
Cercetările de față au inclus 498 de adulți (cu vârste cuprinse între 21 și 79 de ani, 253 de bărbați, 245 de femei, 96 cu imunosupresie) subiecți cu risc de orice tip de cancer de piele și au fost evaluați posibili factori de confuzie. Subiecții au fost împărțiți în trei grupuri în funcție de utilizarea auto-raportată a suplimentelor orale de vitamina D: neutilizare, utilizare ocazională sau utilizare regulată. Nivelele serice ale calcidiolului au fost analizate la jumătate dintre pacienți și s-a constatat că corespund utilizării lor auto-raportate de vitamina D.
O constatare cheie a studiului este că au existat mult mai puține cazuri de melanom printre utilizatorii regulați de vitamina D decât printre neutilizatorii, și că clasificarea riscului de cancer de piele al utilizatorilor regulați a fost considerabil mai bună decât a neutilizatorilor. Analiza de regresie logistică a arătat că riscul pentru melanom printre utilizatorii reguli a fost considerabil redus, mai mult de jumătate, comparativ cu neutilizatorii.
Rezultatele sugerează că chiar și utilizatorii ocazionali de vitamina D pot avea un risc mai scăzut pentru melanom decât neutilizatorii. Totuși, nu a fost o asociație statistic semnificativă între utilizarea vitaminei D și severitatea fotoîmbătrânirii, fotoîmbătrânirea facială, keratoza actinică, numărul de nevi, carcinomul bazocelular și carcinomul celular scuamos. Nivelele serice ale calcidiolului nu au fost asociate semnificativ cu aceste modificări ale pielii.
Deși acest studiu sugerează că utilizarea regulată a suplimentelor de vitamina D poate fi asociată cu un risc mai scăzut de melanom, este important să reținem că design-ul studiului este transversal, ceea ce înseamnă că cercetătorii nu pot demonstra o relație cauzală. Este nevoie de mai multe studii bazate pe design-uri experimentale pentru a înțelege mai bine legătura dintre vitamina D și melanom și pentru a se putea face recomandări clare privind suplimentarea cu vitamina D în prevenirea melanomului. În general, este recomandat să obțineți vitamina D prin expunerea la soare sau prin consumul de alimente bogate în vitamina D, cum ar fi peștele gras sau suplimente alimentare, în loc să vă bazați exclusiv pe suplimente.
sursa: News Medical
Actualizat la 13-01-2023 | Vizite: 78 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1