Legătura dintre consumul de alcool și apariția cancerului este una directă, conform studiilor
Autor: Mancaș Mălina | actualizat la 25-07-2025
Analiza studiilor epidemiologice recente sugerează o asociere cauzală între consumul de alcool și anumite tipuri de cancer, ce afectează: orofaringele, laringele, esofagul, ficatul, colonul, rectul sau sânii.
Este mai mult decât o simplă asociere, prin prisma faptului că asociere înseamnă o relație de anumit tip între două variabile, în timp ce o asociere cauzală înseamnă că sunt dovezi conform cărora consumul de alcool influențează direct cancerul.
Meta-analizele au fost realizate în ultimii ani în cadrul Fundației Mondiale de Cercetare a Cancerului și Institutului American de Cercetare a Cancerului împreună cu alte organizații. Alcoolul este responsabil de 5,8% dintre decesele cauzate cancer la nivel global. O parte dintre acestea nu sunt cauzate de un consum ridicat de alcool, ci și de un consum moderat. Deși riscul de cancer crește cu fiecare gură de alcool, studiile arată cu un risc cu adevărat ridicat apare după consumul a cel puțin 4 băuturi pe zi (printr-o băutură se înțelege o bere, un pahar de vin sau un shot de tărie, echivalentul a aproximativ 14 g de alcool pur în băutură).
Teoria din spatele afirmației este că alcoolul afectează ADN-ul, producând mutații dăunătoare ce cresc astfel riscul de apariție a celulelor canceroase.
Rezultatele au fost publicate în jurnalul științific Addiction.
Sursa: Medical Xpress
Este mai mult decât o simplă asociere, prin prisma faptului că asociere înseamnă o relație de anumit tip între două variabile, în timp ce o asociere cauzală înseamnă că sunt dovezi conform cărora consumul de alcool influențează direct cancerul.
Meta-analizele au fost realizate în ultimii ani în cadrul Fundației Mondiale de Cercetare a Cancerului și Institutului American de Cercetare a Cancerului împreună cu alte organizații. Alcoolul este responsabil de 5,8% dintre decesele cauzate cancer la nivel global. O parte dintre acestea nu sunt cauzate de un consum ridicat de alcool, ci și de un consum moderat. Deși riscul de cancer crește cu fiecare gură de alcool, studiile arată cu un risc cu adevărat ridicat apare după consumul a cel puțin 4 băuturi pe zi (printr-o băutură se înțelege o bere, un pahar de vin sau un shot de tărie, echivalentul a aproximativ 14 g de alcool pur în băutură).
Teoria din spatele afirmației este că alcoolul afectează ADN-ul, producând mutații dăunătoare ce cresc astfel riscul de apariție a celulelor canceroase.
Rezultatele au fost publicate în jurnalul științific Addiction.
Sursa: Medical Xpress
Actualizat la 25-07-2025 | Vizite: 831 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1