Impactul vitaminei D și al suplimentelor sale alimentare în prevenirea cancerului de sân: o revizuire integrativă
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 27-02-2024
Vitamina D, prezentă în aproape toate celulele și țesuturile umane, este sintetizată prin expunerea la razele ultraviolete ale soarelui și poate fi, de asemenea, obținută din dietă și suplimente. Calcitriolul, forma activă a vitaminei D, joacă un rol crucial în reglarea metabolismului fosforului și calciului și are efecte anticancerigene. Cancerul de sân este cel mai frecvent tip de cancer la femei la nivel mondial, iar patogeneza sa este slab definită, ceea ce face cercetarea mecanismelor subiacente esențială pentru formularea strategiilor de prevenire.
Un studiu recent publicat în revista Nutrients a examinat relația dintre cancerul de sân și suplimentarea cu vitamina D, analizând studii relevante din bazele de date PubMed, Scopus și Web of Science. Au fost incluse 16 studii care au examinat suplimentarea cu vitamina D la femeile adulte, au furnizat niveluri serice de vitamina D și au evaluat efectul factorilor de risc asupra relației dintre cancerul de sân și vitamina D.
Rezultatele au indicat că vitamina D ar putea exercita efecte protectoare împotriva cancerului de sân la un nivel mediu de 40,26 ng/ml. Un meta-analiză a evidențiat că nivelurile serice medii erau de 26,88 ng/ml la pacienții cu cancer de sân și de 31,41 ng/ml la grupurile de control, sugerând că insuficiența de vitamina D ar putea fi legată de dezvoltarea sau progresia cancerului de sân. Mai mult, s-a observat că femeile cu concentrații de vitamina D de 60 ng/ml sau mai mari aveau un risc redus cu 80% de a dezvolta cancer de sân comparativ cu cele cu 20 ng/ml.
Deficiența de vitamina D a fost asociată cu debutul cancerului de sân, subliniind importanța expunerii crescute la soare și a suplimentării cu vitamina D pentru prevenirea cancerului de sân. Receptorul vitaminei D (VDR) este un factor critic în relația dintre vitamina D și riscul de cancer de sân, cu mai multe polimorfisme care alterează funcțiile principale ale receptorului.
Stilul de viață, inclusiv dieta, joacă un rol crucial în prevenirea bolilor. Modelele alimentare sănătoase au fost asociate cu riscuri semnificativ mai scăzute de cancer de sân. S-a sugerat că consumul de alimente cu un indice glicemic ridicat și carne ar putea fi legat de un risc mai mare de cancer de sân, în timp ce un aport crescut de legume și nutrienți precum vitamina D și calciul este invers asociat cu riscul de boală.
În concluzie, deficiența de vitamina D este strâns legată de dezvoltarea cancerului de sân, iar nivelurile serice de vitamina D de 40,6 ng/ml sau mai mari ar putea fi considerate protectoare împotriva riscului de cancer de sân. Sunt necesare studii suplimentare pentru a sublinia semnificația deficienței de vitamina D în riscul de cancer de sân și mecanismele și factorii de risc asociați.
sursa: News Medical
Un studiu recent publicat în revista Nutrients a examinat relația dintre cancerul de sân și suplimentarea cu vitamina D, analizând studii relevante din bazele de date PubMed, Scopus și Web of Science. Au fost incluse 16 studii care au examinat suplimentarea cu vitamina D la femeile adulte, au furnizat niveluri serice de vitamina D și au evaluat efectul factorilor de risc asupra relației dintre cancerul de sân și vitamina D.
Rezultatele au indicat că vitamina D ar putea exercita efecte protectoare împotriva cancerului de sân la un nivel mediu de 40,26 ng/ml. Un meta-analiză a evidențiat că nivelurile serice medii erau de 26,88 ng/ml la pacienții cu cancer de sân și de 31,41 ng/ml la grupurile de control, sugerând că insuficiența de vitamina D ar putea fi legată de dezvoltarea sau progresia cancerului de sân. Mai mult, s-a observat că femeile cu concentrații de vitamina D de 60 ng/ml sau mai mari aveau un risc redus cu 80% de a dezvolta cancer de sân comparativ cu cele cu 20 ng/ml.
Deficiența de vitamina D a fost asociată cu debutul cancerului de sân, subliniind importanța expunerii crescute la soare și a suplimentării cu vitamina D pentru prevenirea cancerului de sân. Receptorul vitaminei D (VDR) este un factor critic în relația dintre vitamina D și riscul de cancer de sân, cu mai multe polimorfisme care alterează funcțiile principale ale receptorului.
Stilul de viață, inclusiv dieta, joacă un rol crucial în prevenirea bolilor. Modelele alimentare sănătoase au fost asociate cu riscuri semnificativ mai scăzute de cancer de sân. S-a sugerat că consumul de alimente cu un indice glicemic ridicat și carne ar putea fi legat de un risc mai mare de cancer de sân, în timp ce un aport crescut de legume și nutrienți precum vitamina D și calciul este invers asociat cu riscul de boală.
În concluzie, deficiența de vitamina D este strâns legată de dezvoltarea cancerului de sân, iar nivelurile serice de vitamina D de 40,6 ng/ml sau mai mari ar putea fi considerate protectoare împotriva riscului de cancer de sân. Sunt necesare studii suplimentare pentru a sublinia semnificația deficienței de vitamina D în riscul de cancer de sân și mecanismele și factorii de risc asociați.
sursa: News Medical
Actualizat la 27-02-2024 | Vizite: 79 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1