Efectul protector al alăptării împotriva apariției leucemiei la copii
Beneficiile alimentației la sân au fost din nou dovedite în cadrul unei meta-analize publicate în JAMA Pediatrics, care evidențiază relația dintre alăptare și un risc mai scăzut de leucemie în copilărie.
Leucemiile reprezintă un grup heterogen de cancere ale măduvei osoase hematogene care interacționează cu formarea normală de celule sangvine. Deși este cel mai frecvent cancer al copilăriei (fiind responsabil pentru aproximativ 30% din toate cancerele diagnosticate la această grupă de vârstă), cauzele leucemiei rămân încă prea puțin cunoscute.
La nivel global, aproximativ 175. 000 de cazuri de leucemie sunt diagnosticate anual la copiii sub 15 ani. Ratele de supraviețuire în leucemii au fost îmbunătățite în ultimii ani de progresele făcute în opțiunile terapeutice și, în plus, incidența bolii este destul de mică. Totuși, leucemia rămâne a doua cauză de deces la copiii sub 15 ani, fiind depășită doar de accidente.
Printre factorii de risc asociați cu apariția leucemiei se numără sindromul Down, infecția cu virusul Epstein-Barr sau expunere la radiații ionizante. Totuși, cei mai mulți dintre copiii diagnosticați cu leucemie nu prezintă nici unul dintre acești factori de risc.
În căutarea unui nou factor de risc sau factor protector pentru apariția leucemiei, cercetătorii de la Universitatea din Haifa, Israel, au analizat 18 studii care evaluau impactul alăptatului asupra riscul de leucemie în copilărie. Rezultatele meta-analizei sugerează ca alimentația la sân ar constitui un factor protector împotriva apariției leucemiei în copilărie: alăptatul pentru cel puțin 6 luni de zile este asociat cu scăderea riscului de apariției a acestei boli cu 19% comparativ cu lipsa alăptatului sau alăptatul pe o perioadă mai mică de timp. În plus, indiferent de durata alimentației la sân, copiii alăptați au avut un risc cu 11% mai mic de a dezvolta leucemie în comparație cu copiii care nu au fost alăptați niciodată. Rolul protector al laptelui matern ar putea rezida în faptul că el conține componente active din punct de vedere imunologic ce ajută la dezvoltarea sistemului imun al bebelușului.
Chiar dacă este nevoie de studii adiționale pentru demonstrarea certă a legăturii dintre leucemie și alăpatat, acesta rămâne doar unul din multitudinea de beneficii aduse de alăptare atât sugarului, cât și mamei (alăptatul scade riscul de recurență a cancerului mamar cu 30% la femeile care au avut o afecțiune de acest tip).
În primele luni de viață, laptele matern poate înlocui, cu foarte puține excepții, toate nevoile nutriționale ale bebelușului. Tocmai din acest motiv, Organizația Mondială a Sănătății recomandă în prezent ca, atunci când este posibil, toți copiii să fie alimentați exclusiv la sân în primele 6 luni de viață. După primele 6 luni de viață, datorită nevoilor nutriționale în continuă creștere ale copilului, meniul său ar trebui diversificat, însă alăptarea poate continua în paralel până la 2 ani sau mai târziu. Tocmai de aceea, toate viitoarele mămici ar trebui informate care sunt beneficiile alăptatului și de ce ar trebui să aleagă acest tip de alimentație pentru sugarii lor, precum și asistate și ajutate atunci când întâmpină dificultăți. Numeroasele potențiale beneficii ale alăptatului nu ar trebui însă comunicate doar mămicilor, ci și publicului larg, pentru a crește acceptarea socială și facilitarea alimentației la sân.
Sursa: Medical News Today
Leucemiile reprezintă un grup heterogen de cancere ale măduvei osoase hematogene care interacționează cu formarea normală de celule sangvine. Deși este cel mai frecvent cancer al copilăriei (fiind responsabil pentru aproximativ 30% din toate cancerele diagnosticate la această grupă de vârstă), cauzele leucemiei rămân încă prea puțin cunoscute.
La nivel global, aproximativ 175. 000 de cazuri de leucemie sunt diagnosticate anual la copiii sub 15 ani. Ratele de supraviețuire în leucemii au fost îmbunătățite în ultimii ani de progresele făcute în opțiunile terapeutice și, în plus, incidența bolii este destul de mică. Totuși, leucemia rămâne a doua cauză de deces la copiii sub 15 ani, fiind depășită doar de accidente.
Printre factorii de risc asociați cu apariția leucemiei se numără sindromul Down, infecția cu virusul Epstein-Barr sau expunere la radiații ionizante. Totuși, cei mai mulți dintre copiii diagnosticați cu leucemie nu prezintă nici unul dintre acești factori de risc.
În căutarea unui nou factor de risc sau factor protector pentru apariția leucemiei, cercetătorii de la Universitatea din Haifa, Israel, au analizat 18 studii care evaluau impactul alăptatului asupra riscul de leucemie în copilărie. Rezultatele meta-analizei sugerează ca alimentația la sân ar constitui un factor protector împotriva apariției leucemiei în copilărie: alăptatul pentru cel puțin 6 luni de zile este asociat cu scăderea riscului de apariției a acestei boli cu 19% comparativ cu lipsa alăptatului sau alăptatul pe o perioadă mai mică de timp. În plus, indiferent de durata alimentației la sân, copiii alăptați au avut un risc cu 11% mai mic de a dezvolta leucemie în comparație cu copiii care nu au fost alăptați niciodată. Rolul protector al laptelui matern ar putea rezida în faptul că el conține componente active din punct de vedere imunologic ce ajută la dezvoltarea sistemului imun al bebelușului.
Chiar dacă este nevoie de studii adiționale pentru demonstrarea certă a legăturii dintre leucemie și alăpatat, acesta rămâne doar unul din multitudinea de beneficii aduse de alăptare atât sugarului, cât și mamei (alăptatul scade riscul de recurență a cancerului mamar cu 30% la femeile care au avut o afecțiune de acest tip).
În primele luni de viață, laptele matern poate înlocui, cu foarte puține excepții, toate nevoile nutriționale ale bebelușului. Tocmai din acest motiv, Organizația Mondială a Sănătății recomandă în prezent ca, atunci când este posibil, toți copiii să fie alimentați exclusiv la sân în primele 6 luni de viață. După primele 6 luni de viață, datorită nevoilor nutriționale în continuă creștere ale copilului, meniul său ar trebui diversificat, însă alăptarea poate continua în paralel până la 2 ani sau mai târziu. Tocmai de aceea, toate viitoarele mămici ar trebui informate care sunt beneficiile alăptatului și de ce ar trebui să aleagă acest tip de alimentație pentru sugarii lor, precum și asistate și ajutate atunci când întâmpină dificultăți. Numeroasele potențiale beneficii ale alăptatului nu ar trebui însă comunicate doar mămicilor, ci și publicului larg, pentru a crește acceptarea socială și facilitarea alimentației la sân.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 06-07-2015 | Vizite: 94 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1