Două cești de cafea pe zi ar putea reduce riscul de cancer hepatic cu o treime
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 26-05-2017
O altă veste bună pentru iubitorii de cafea a rezultat în urma unei meta-analize conduse de cercetătorii de la universitățile din Southampton și Edinburgh: consumată zilnic, cafeaua poate reduce riscul apariției cancerului de ficat. Mai mult, chiar și cafeaua decofeinizată pare a avea un efect protectiv.
Au fost analizate 26 de studii ce au inclus peste 2 milioane de participanți, pentru a cerceta legătura între consumul de cafea și carcinomul hepatocelular (CHC) - cea mai comună formă de cancer hepatic primar. Meta-analiza a fost publicată în revista British Medical Journal.
Cancerul hepatic primar este pe locul șase printre cele mai întâlnite forme de cancer, însă are un prognostic sumbru, situându-se pe locul doi la decesele cauzate de cancer. CHC apare cel mai adesea la persoanele în vârstă, care deja suferă de ciroză. De asemenea, doar 10-37% dintre bolnavi sunt eligibili pentru intervenția de îndepărtare a tumorii.
Rezultatele meta-analizei au relevat faptul că o ceașcă de cafea consumată zilnic reduce riscul de a dezvolta CHC cu 20%, două cești reduc riscul cu 35%, iar cinci cești pot înjumătăți riscul - totuși consumul a cinci cești de cafea pe zi nu este recomandat, efectele unui aport atât de ridicat de cofeină nefiind suficient cercetate încă.
„Cercetările noastre dovedesc încă o data un consum moderat de cafea poate fi un medicament natural”, a declarat Prof. Peter Hayes de la Universitatea din Edinburgh.
Sursa: IFLScience
Au fost analizate 26 de studii ce au inclus peste 2 milioane de participanți, pentru a cerceta legătura între consumul de cafea și carcinomul hepatocelular (CHC) - cea mai comună formă de cancer hepatic primar. Meta-analiza a fost publicată în revista British Medical Journal.
Cancerul hepatic primar este pe locul șase printre cele mai întâlnite forme de cancer, însă are un prognostic sumbru, situându-se pe locul doi la decesele cauzate de cancer. CHC apare cel mai adesea la persoanele în vârstă, care deja suferă de ciroză. De asemenea, doar 10-37% dintre bolnavi sunt eligibili pentru intervenția de îndepărtare a tumorii.
Rezultatele meta-analizei au relevat faptul că o ceașcă de cafea consumată zilnic reduce riscul de a dezvolta CHC cu 20%, două cești reduc riscul cu 35%, iar cinci cești pot înjumătăți riscul - totuși consumul a cinci cești de cafea pe zi nu este recomandat, efectele unui aport atât de ridicat de cofeină nefiind suficient cercetate încă.
„Cercetările noastre dovedesc încă o data un consum moderat de cafea poate fi un medicament natural”, a declarat Prof. Peter Hayes de la Universitatea din Edinburgh.
Sursa: IFLScience
Actualizat la 26-05-2017 | Vizite: 86 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1