Dietele vegetariene scad riscul apariției cancerului colorectal
Dietele vegetariene sunt asociate cu un risc mai scăzut de apariție a cancerelor colorectale, față de regimurile alimentare obișnuite – aceasta este concluzia unui recent studiu științific, publicat în revista JAMA Internal Medicine.
Tumorile maligne colorectale reprezintă un tip de cancer foarte comun în rândul populației din SUA, fiind a doua cauză majoră de deces pentru pacienții cu afecțiuni oncologice.
Deși de-a lungul timpului s-a acordat o atenție sporită dezvoltării metodelor de depistare precoce a maladiei, oamenii de știință rămân deocamdată sceptici cu privire la șansele de supraviețuire și calitatea vieții pentru persoanele diagnosticate cu cancere colorectale.
Astfel, s-a considerat că accentul ar trebui să cadă, mai degrabă, pe strategiile de prevenire a maladiei. Potrivit lucrărilor de specialitate realizate pe această temă, factorii dietetici joacă un rol fundamental în dezvoltarea tumorilor colorectale.
La prezentul studiu au luat parte 77.659 de subiecți, în rândul cărora au fost identificate 380 de cazuri de cancer de colon și 110 cazuri de cancer rectal.
Conform echipei științifice, o dietă vegetariană prezintă următoarele avantaje, față de un regim alimentar non-vegetarian:
De asemenea, comparativ cu non-vegetarienii, persoanele cu o alimentație vegană au un risc cu 16% mai scăzut în a dezvolta cancere colorectale. Pentru lacto-vegetarieni, probabilitatea de apariție a acestor tipuri de tumori este cu 18% mai redusă, pentru pesco-vegetarieni – cu 43%, iar pentru vegetarienii ocazionali – cu 8%.
Studii științifice anterioare asociază alimentația vegetariană cu un important factor combatant împotriva obezității, hipertensiunii și diabetului.
Sursa: JAMA Internal Medicine
Tumorile maligne colorectale reprezintă un tip de cancer foarte comun în rândul populației din SUA, fiind a doua cauză majoră de deces pentru pacienții cu afecțiuni oncologice.
Deși de-a lungul timpului s-a acordat o atenție sporită dezvoltării metodelor de depistare precoce a maladiei, oamenii de știință rămân deocamdată sceptici cu privire la șansele de supraviețuire și calitatea vieții pentru persoanele diagnosticate cu cancere colorectale.
Astfel, s-a considerat că accentul ar trebui să cadă, mai degrabă, pe strategiile de prevenire a maladiei. Potrivit lucrărilor de specialitate realizate pe această temă, factorii dietetici joacă un rol fundamental în dezvoltarea tumorilor colorectale.
La prezentul studiu au luat parte 77.659 de subiecți, în rândul cărora au fost identificate 380 de cazuri de cancer de colon și 110 cazuri de cancer rectal.
Conform echipei științifice, o dietă vegetariană prezintă următoarele avantaje, față de un regim alimentar non-vegetarian:
- un risc cu 22% mai scăzut în dezvoltarea cancerelor colorectale;
- posibilități cu 19% mai reduse de apariție a cancerului de colon;
- șanse cu 29% mai mici de a primi diagnosticul de cancer rectal.
De asemenea, comparativ cu non-vegetarienii, persoanele cu o alimentație vegană au un risc cu 16% mai scăzut în a dezvolta cancere colorectale. Pentru lacto-vegetarieni, probabilitatea de apariție a acestor tipuri de tumori este cu 18% mai redusă, pentru pesco-vegetarieni – cu 43%, iar pentru vegetarienii ocazionali – cu 8%.
Studii științifice anterioare asociază alimentația vegetariană cu un important factor combatant împotriva obezității, hipertensiunii și diabetului.
Sursa: JAMA Internal Medicine
Actualizat la 11-03-2025 | Vizite: 820 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1