Cum afectează dietele cu restricții calorice dezvoltarea cancerului?
În ultimii ani, au existat unele dovezi că intervențiile dietetice pot ajuta la încetinirea creșterii tumorilor. Un nou studiu al cercetătorilor de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, care a analizat două diete diferite la șoareci, dezvăluie modul în care aceste diete afectează celulele canceroase și oferă o explicație pentru încetinirea creșterii tumorilor, observată în urma limitării cantității de calorii consumată.
Studiul a examinat efectele unei diete cu restricții calorice și ale unei diete cetogenice la șoarecii cu tumori pancreatice. În timp ce ambele diete reduc cantitatea de zahăr disponibilă pentru tumori, cercetătorii au descoperit că numai dieta cu restricții calorice a redus disponibilitatea acizilor grași, iar acest lucru a fost legat de o încetinire a creșterii tumorii. Descoperirile justifică necesitatea efectuării unor studii suplimentare, pentru a determina modul în care intervențiile alimentare ar putea fi combinate cu medicamentele existente sau emergente pentru a ajuta pacienții cu cancer.
Celulele canceroase consumă o cantitate mare de glucoză, așa că unii oameni de știință au emis ipoteza că o dietă bazată pe restricția calorică sau pe eliminarea carbohidraților ar putea încetini creșterea tumorii prin reducerea cantității de glucoză disponibilă. Cu toate acestea, experimentele inițiale efectuate pe șoareci cu tumori pancreatice au arătat că restricția calorică are un efect mult mai mare asupra creșterii tumorii decât dieta ketogenă, așadar, cercetătorii au bănuit că nivelurile de glucoză nu joacă un rol major în încetinirea ritmului.
Pentru a aprofunda mecanismul, cercetătorii au analizat creșterea tumorii și concentrația de nutrienți la șoarecii cu tumori pancreatice, care au fost hrăniți fie cu o dietă normală, fie cu o dietă cetogenă, fie cu restricție calorică. Atât la șoarecii cu dieta cetogenică, cât și la șoarecii cu restricții calorice, nivelurile de glucoză au scăzut. Cercetătorii au remarcat că șoarecii care urmau o dietă cu restricții calorice nu au putut însă să obțină acizi grași din dieta lor sau să-și producă singuri. La acești șoareci, creșterea tumorii a încetinit semnificativ, în comparație cu șoarecii care au urmat dieta ketogenă.
Deși studiiile au arătat că restricția calorică are efecte benefice la șoareci, cercetătorii spun că nu recomandă bolnavilor de cancer să urmeze o dietă cu restricții calorice, care este greu de menținut și poate avea efecte secundare nocive. Cu toate acestea, ei cred că dependența celulelor canceroase de disponibilitatea acizilor grași nesaturați ar putea fi exploatată pentru a dezvolta medicamente care ar putea ajuta la încetinirea creșterii tumorii.
sursa: Science Daily
foto: MIT News
Studiul a examinat efectele unei diete cu restricții calorice și ale unei diete cetogenice la șoarecii cu tumori pancreatice. În timp ce ambele diete reduc cantitatea de zahăr disponibilă pentru tumori, cercetătorii au descoperit că numai dieta cu restricții calorice a redus disponibilitatea acizilor grași, iar acest lucru a fost legat de o încetinire a creșterii tumorii. Descoperirile justifică necesitatea efectuării unor studii suplimentare, pentru a determina modul în care intervențiile alimentare ar putea fi combinate cu medicamentele existente sau emergente pentru a ajuta pacienții cu cancer.
Celulele canceroase consumă o cantitate mare de glucoză, așa că unii oameni de știință au emis ipoteza că o dietă bazată pe restricția calorică sau pe eliminarea carbohidraților ar putea încetini creșterea tumorii prin reducerea cantității de glucoză disponibilă. Cu toate acestea, experimentele inițiale efectuate pe șoareci cu tumori pancreatice au arătat că restricția calorică are un efect mult mai mare asupra creșterii tumorii decât dieta ketogenă, așadar, cercetătorii au bănuit că nivelurile de glucoză nu joacă un rol major în încetinirea ritmului.
Pentru a aprofunda mecanismul, cercetătorii au analizat creșterea tumorii și concentrația de nutrienți la șoarecii cu tumori pancreatice, care au fost hrăniți fie cu o dietă normală, fie cu o dietă cetogenă, fie cu restricție calorică. Atât la șoarecii cu dieta cetogenică, cât și la șoarecii cu restricții calorice, nivelurile de glucoză au scăzut. Cercetătorii au remarcat că șoarecii care urmau o dietă cu restricții calorice nu au putut însă să obțină acizi grași din dieta lor sau să-și producă singuri. La acești șoareci, creșterea tumorii a încetinit semnificativ, în comparație cu șoarecii care au urmat dieta ketogenă.
Deși studiiile au arătat că restricția calorică are efecte benefice la șoareci, cercetătorii spun că nu recomandă bolnavilor de cancer să urmeze o dietă cu restricții calorice, care este greu de menținut și poate avea efecte secundare nocive. Cu toate acestea, ei cred că dependența celulelor canceroase de disponibilitatea acizilor grași nesaturați ar putea fi exploatată pentru a dezvolta medicamente care ar putea ajuta la încetinirea creșterii tumorii.
sursa: Science Daily
foto: MIT News
Actualizat la 28-10-2021 | Vizite: 83 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1