Consumul de vin și cancerul - relație cauzală sau de prevenție? (meta-analiză)
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 27-10-2023
Factori precum fumatul, consumul de alcool și un indice de masă corporală ridicat sunt asociați cu riscul de cancer. Cu toate acestea, vinul în cantități moderate pare să aibă un efect contrar. Un studiu recent publicat în revista Frontiers in Nutrition a încercat să clarifice această relație ambiguă.
Cercetătorii au folosit baze de date precum Cochrane, Scopus, Web of Science și MEDLINE pentru a identifica studii relevante până la data de 12 decembrie 2022. Studiile incluse au evaluat relația dintre consumul de vin și cancer în diverse țări, variind de la Statele Unite la țări europene precum Franța sau Italia. În total, 73 de studii au fost incluse, cu un număr total de 4.346.504 de participanți cu vârste între 18 și 103 ani.
Riscul relativ (RR) calculat pentru diverse tipuri de cancer precum cel ginecologic, colorectal, renal, mamar și ovarian a variat între 0,9 și 1,0. Acest lucru sugerează o absență a unei legături directe între consumul de vin și aceste tipuri de cancer. Un nivel semnificativ de heterogenitate a fost găsit între studiile incluse, însă analizele de sensibilitate au confirmat robustețea rezultatelor.
Studiul a examinat și mecanismele biochimice care ar putea explica efectele vinului. Resveratrolul, un compus din vin, are proprietăți anti-mutagene, antiinflamatoare și antioxidante. Alți compuși, cum ar fi quercetina, taninii și antocianinele, au, de asemenea, efecte anticanceroase, protejând împotriva radiațiilor UV și inhibând anumite enzime.
Deși nu a fost găsită o legătură directă între consumul de vin și riscul de cancer, rezultatele indică o tendință protectoare a vinului în ceea ce privește dezvoltarea unor tumori, în special cele ale creierului, plămânilor, pielii și pancreasului. Cu toate acestea, există o nevoie de studii suplimentare care să considere potențiali factori confuzi, precum dieta, stilul de viață și statutul socio-economic.
Studiul a fost meticulos în metodologie, folosind scale de evaluare a riscului de părtinire și aplicând diferite modele statistice pentru a evalua consistența și heterogenitatea. Oricum, un punct slab rămâne variația în modul în care studiile incluse au definit și măsurat consumul de vin, ceea ce ar putea avea un impact asupra generalizabilității rezultatelor.
sursa: News Medical
foto: DALL·E 3
Cercetătorii au folosit baze de date precum Cochrane, Scopus, Web of Science și MEDLINE pentru a identifica studii relevante până la data de 12 decembrie 2022. Studiile incluse au evaluat relația dintre consumul de vin și cancer în diverse țări, variind de la Statele Unite la țări europene precum Franța sau Italia. În total, 73 de studii au fost incluse, cu un număr total de 4.346.504 de participanți cu vârste între 18 și 103 ani.
Riscul relativ (RR) calculat pentru diverse tipuri de cancer precum cel ginecologic, colorectal, renal, mamar și ovarian a variat între 0,9 și 1,0. Acest lucru sugerează o absență a unei legături directe între consumul de vin și aceste tipuri de cancer. Un nivel semnificativ de heterogenitate a fost găsit între studiile incluse, însă analizele de sensibilitate au confirmat robustețea rezultatelor.
Studiul a examinat și mecanismele biochimice care ar putea explica efectele vinului. Resveratrolul, un compus din vin, are proprietăți anti-mutagene, antiinflamatoare și antioxidante. Alți compuși, cum ar fi quercetina, taninii și antocianinele, au, de asemenea, efecte anticanceroase, protejând împotriva radiațiilor UV și inhibând anumite enzime.
Deși nu a fost găsită o legătură directă între consumul de vin și riscul de cancer, rezultatele indică o tendință protectoare a vinului în ceea ce privește dezvoltarea unor tumori, în special cele ale creierului, plămânilor, pielii și pancreasului. Cu toate acestea, există o nevoie de studii suplimentare care să considere potențiali factori confuzi, precum dieta, stilul de viață și statutul socio-economic.
Studiul a fost meticulos în metodologie, folosind scale de evaluare a riscului de părtinire și aplicând diferite modele statistice pentru a evalua consistența și heterogenitatea. Oricum, un punct slab rămâne variația în modul în care studiile incluse au definit și măsurat consumul de vin, ceea ce ar putea avea un impact asupra generalizabilității rezultatelor.
sursa: News Medical
foto: DALL·E 3
Actualizat la 27-10-2023 | Vizite: 77 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1