Consumul de carne roșie, potențial factor de risc pentru apariția cancerului
O moleculă de zahăr întâlnită în carnea roșie ar putea favoriza dezvoltarea tumorilor maligne la nivelul țesutului uman, arată un recent studiu științific.
Echipa de cercetare a Universității de Medicină San Diego, California, a căutat să afle cauzele pentru care persoanele consumatoare de carne roșie prezintă o predispoziție mai mare în a dezvolta anumite tipuri de cancer, față de cele care mănâncă alte tipuri de carne.
Primul aspect care le-a atras atenția a fost acela că preparatele din carne de vită, porc și miel au un conținut bogat de Neu5Gc, moleculă de zahăr care ajunge în organismul uman prin consum, fiind absorbită la nivelul țesuturilor.
Plecând de la această premisă, cercetătorii au găsit potențiale legături între carnea roșie și apariția cancerului: odată ingerată, molecula Neu5Gc este identificată de sistemul imunitar drept o substanță străină, fapt pentru care generează anticorpi care să o distrugă. Reacția imunitară constantă provoacă inflamații în organism, context favorizant pentru apariția tumorilor maligne.
Testele de laborator au fost efectuate pe șoareci modificați genetic, cărora li s-a eliminat din sistem molecula Neu5Gc, după modelul uman. Ulterior, cobailor li s-a administrat din nou molecula de zahăr, respectând obiceiurile alimentare similare oamenilor.
Cercetătorii aveau să descopere o inflamație sistematică la nivelul țesutului animal, asociată apoi cu o incidență a tumorilor canceroase spontane de cinci ori mai mare.
„Deși nu avem dovezi care să demonstreze că această moleculă de zahăr are același efect și asupra țesutului uman, prezentul studiu ar putea explica legăturile dintre consumul de carne roșie și alte maladii acutizate pe fondul inflamației cronice, precum ateroscleroza sau diabetul zaharat de tip 2”, a încheiat dr. Ajit Varki, conducătorul științific al prezentului studiu, specialist în medicina celulară și moleculară.
Sursa: Proceedings of the National Academy of Sciences
Echipa de cercetare a Universității de Medicină San Diego, California, a căutat să afle cauzele pentru care persoanele consumatoare de carne roșie prezintă o predispoziție mai mare în a dezvolta anumite tipuri de cancer, față de cele care mănâncă alte tipuri de carne.
Primul aspect care le-a atras atenția a fost acela că preparatele din carne de vită, porc și miel au un conținut bogat de Neu5Gc, moleculă de zahăr care ajunge în organismul uman prin consum, fiind absorbită la nivelul țesuturilor.
Plecând de la această premisă, cercetătorii au găsit potențiale legături între carnea roșie și apariția cancerului: odată ingerată, molecula Neu5Gc este identificată de sistemul imunitar drept o substanță străină, fapt pentru care generează anticorpi care să o distrugă. Reacția imunitară constantă provoacă inflamații în organism, context favorizant pentru apariția tumorilor maligne.
Testele de laborator au fost efectuate pe șoareci modificați genetic, cărora li s-a eliminat din sistem molecula Neu5Gc, după modelul uman. Ulterior, cobailor li s-a administrat din nou molecula de zahăr, respectând obiceiurile alimentare similare oamenilor.
Cercetătorii aveau să descopere o inflamație sistematică la nivelul țesutului animal, asociată apoi cu o incidență a tumorilor canceroase spontane de cinci ori mai mare.
„Deși nu avem dovezi care să demonstreze că această moleculă de zahăr are același efect și asupra țesutului uman, prezentul studiu ar putea explica legăturile dintre consumul de carne roșie și alte maladii acutizate pe fondul inflamației cronice, precum ateroscleroza sau diabetul zaharat de tip 2”, a încheiat dr. Ajit Varki, conducătorul științific al prezentului studiu, specialist în medicina celulară și moleculară.
Sursa: Proceedings of the National Academy of Sciences
Actualizat la 27-01-2025 | Vizite: 852 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1