Consumul de carne la grătar asociat cu o creștere a riscului de deces la supraviețuitoarele cancerului de sân
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 06-01-2017
Potrivit cercetărilor publicate în revista JNCI: Journal of the National Cancer Institute, un consum ridicat de carne gătită la grătar sau afumată poate ridica riscul de deces la femeile care au supraviețuit cancerului mamar.
Carnea gătită la temperaturi ridicate este o sursă foarte bogată de hidrocarburi policiclice aromatice și alți compuți chimici carcinogeni, consumul ridicat fiind asociat cu incidența crescută a cancerului la sân. Studiul de față evaluează însă legătura - și dacă aceasta există - între carnea afumată și cea gătită pe gratar și rata de supraviețuire după cancerul la sân.
În cadrul studiului, 1508 de femei cu cancer de sân au fost intervievate cu privire la consumul de patru tipuri de carne la grătar și carne afumată. Femeile au fost întrebate întrebate despre aportul în fiecare decadă de viață și sezonul în care alimentele au fost consumate mai frecvent. Interviurile au fost reluate la distanță de cinci ani, raspunsurile privind perioada de timp trecută de la primul chestionar.
Iată care sunt concluziile studiului:
Aceste rezultate sprijină ipoteza conform căreia un consum ridicat de carne gătită la grătar și carne afumată poate crește riscul de mortalitate după cancer mamar.
Sursa: MedicalXpress
Carnea gătită la temperaturi ridicate este o sursă foarte bogată de hidrocarburi policiclice aromatice și alți compuți chimici carcinogeni, consumul ridicat fiind asociat cu incidența crescută a cancerului la sân. Studiul de față evaluează însă legătura - și dacă aceasta există - între carnea afumată și cea gătită pe gratar și rata de supraviețuire după cancerul la sân.
În cadrul studiului, 1508 de femei cu cancer de sân au fost intervievate cu privire la consumul de patru tipuri de carne la grătar și carne afumată. Femeile au fost întrebate întrebate despre aportul în fiecare decadă de viață și sezonul în care alimentele au fost consumate mai frecvent. Interviurile au fost reluate la distanță de cinci ani, raspunsurile privind perioada de timp trecută de la primul chestionar.
Iată care sunt concluziile studiului:
- Dintre cele 1508 de femei, 597 au decedat, 237 dintre aceste decese având legătură cu cancerul de sân, după o durată medie de 17,6 ani a urmăririi evoluției bolii.
- Comparativ cu aportul scăzut, aportul crescut de carne la grătar și afumată înainte de diagnostic a fost asociat cu o creștere de 23% a riscului de deces din toate cauzele.
- Aportul crescut de carne de vită, porc sau miel afumată a fost asociat cu o creștere de 17% a riscului de deces din toate cauzele și cu o creștere de 23% a riscului de deces legat de cancerul de sân.
- Aportul de carne la grătar și afumată pe întreg parcursul vieții și aportul anual de carne de vită, miel, porc sau pui și pește la grătar nu a fost asociat cu mortalitatea.
- Comparativ cu femeile cu un consum scăzut de carne gătită la grătar și carne afumată înainte și după diagnosticul de cancer, femeile cu un consum ridicat continuu au prezentat o creștere de 31% a riscului de deces din toate cauzele.
- Creșterea riscului de deces din toate cauzele a fost similară la femeile cu aport ridicat de carne la grătar și afumată înainte și după diagnosticul de cancer mamar.
Aceste rezultate sprijină ipoteza conform căreia un consum ridicat de carne gătită la grătar și carne afumată poate crește riscul de mortalitate după cancer mamar.
Sursa: MedicalXpress
Actualizat la 06-01-2017 | Vizite: 91 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1