Consumul de cafea ar putea reduce riscul pentru cancerul colorectal
Autor: Acasandrei Mihaela | actualizat la 08-04-2025
Un studiu publicat recent în jurnalul Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention a analizat relația dintre consumul regulat de cafea și riscul apariției cancerului colorectal.
Substanțele bioactive conținute de cafea, printre care și cafeina, melanoidele, compușii diterpenici și polifenolii, ar putea manifesta o acțiune protectivă asupra cancerului colorectal.
Influența compușilor prezenți în cafea asupra fiziologiei colonului prin stimularea motilității intestinale și asupra compoziției microbiomului, efectele antioxidante și antimutagenice pe care aceștia le manifestă la nivelul organismului, ar putea justifica rolul protectiv al celei mai apreciate băuturi de pe glob.
Datele pentru această analiză au fost colectate cu ajutorul unui chestionar de frecvență alimentară semi-cantitativ retrospectiv, aplicat unui număr de 9,242 de participanți incluși în studiul populațional Molecular Epidemiology of Colorectal Cancer (MECC).
Rezultatele studiului au semnalat o reducere a riscului pentru cancerul colorectal cu aproximativ 26% în rândul consumatorilor de cafea, comparativ cu cei care nu consumă. De asemenea, creșterea consumului de cafea la 2-3 porții într-o zi sau mai mult, a fost asociată cu diminuarea riscului pentru această afecțiune oncologică.
Asocierea a fost mult mai puternică în cazul cafelei preparate la ibric și a sortimentelor decofeinizate. În cazul cafelei filtrate, al celei instant și al cafelei preparate la espressor, rezultatele au fost modeste.
Studiul a prezentat o serie de limitări vizavi de perioada de desfășurare sub 1 an și de absența standardizării porției de cafea consumată. Prin urmare, sunt necesare studii suplimentare, mult mai ample, cu un grad mai crescut de evidență, care să susțină aceste rezultate în scopul formulării unor recomandări dietetice cu privire la consumul zilnic de cafea și prevenția cancerului colorectal.
Sursa: Medscape
Substanțele bioactive conținute de cafea, printre care și cafeina, melanoidele, compușii diterpenici și polifenolii, ar putea manifesta o acțiune protectivă asupra cancerului colorectal.
Influența compușilor prezenți în cafea asupra fiziologiei colonului prin stimularea motilității intestinale și asupra compoziției microbiomului, efectele antioxidante și antimutagenice pe care aceștia le manifestă la nivelul organismului, ar putea justifica rolul protectiv al celei mai apreciate băuturi de pe glob.
Datele pentru această analiză au fost colectate cu ajutorul unui chestionar de frecvență alimentară semi-cantitativ retrospectiv, aplicat unui număr de 9,242 de participanți incluși în studiul populațional Molecular Epidemiology of Colorectal Cancer (MECC).
Rezultatele studiului au semnalat o reducere a riscului pentru cancerul colorectal cu aproximativ 26% în rândul consumatorilor de cafea, comparativ cu cei care nu consumă. De asemenea, creșterea consumului de cafea la 2-3 porții într-o zi sau mai mult, a fost asociată cu diminuarea riscului pentru această afecțiune oncologică.
Asocierea a fost mult mai puternică în cazul cafelei preparate la ibric și a sortimentelor decofeinizate. În cazul cafelei filtrate, al celei instant și al cafelei preparate la espressor, rezultatele au fost modeste.
Studiul a prezentat o serie de limitări vizavi de perioada de desfășurare sub 1 an și de absența standardizării porției de cafea consumată. Prin urmare, sunt necesare studii suplimentare, mult mai ample, cu un grad mai crescut de evidență, care să susțină aceste rezultate în scopul formulării unor recomandări dietetice cu privire la consumul zilnic de cafea și prevenția cancerului colorectal.
Sursa: Medscape
Actualizat la 08-04-2025 | Vizite: 925 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1