Consumul de broccoli ar putea proteja ficatul de cancer
Autor: Costin Oana | actualizat la 16-03-2025
Dacă studii anterioare au arătat rolul protector al consumului de broccoli pentru colon, prostată și sâni împotriva cancerului, pentru prima dată o echipă de cercetători a verificat și efectul asupra ficatului.
Oamenii de știință de la Universitatea din Illinois s-au oprit asupra cancerului de ficat pentru că numărul de cazuri de obezitate din SUA este extrem de ridicat, iar obezitatea constituie un factor de risc pentru acest tip de maladie (un individ obez are un risc de 5 ori mai mare de a dezvolta cancer de ficat decât unul cu o greutate normală).
Studiul celor din Illinois s-a realizat pe șoareci de laborator obezi care prezentau un carcinogen care produce cancer de ficat. Subiecții au fost împărțiți în 4 grupuri experimentale: unui grup i s-a administrat o dietă de control, iar celălalt grup a primit o alimentație similară cu ceea ce consumă vesticii în general. O parte din fiecare grup a primit broccoli, iar cealaltă parte nu a consumat deloc broccoli.
Cercetătorii au vrut să vadă ce se întâmplă cu șoarecii care devin obezi din cauza alimentației similare omului modern de azi. Rezultatele au arătat că la aceștia a crescut numărul de noduli de la nivelul ficatului, însă la cei care au primit broccoli, numărul a scăzut (nu și dimensiunea nodulilor). De asemenea, s-a observat că aportul de broccoli a scăzut depunerea de grăsimi la nivelul ficatului și, chiar dacă șoarecii care au consumat broccoli nu au slăbit, acesta le-a restabilit echilibrul ficatului.
Concluzia cercetătorilor este că includerea în alimentație a broccoli-ului este o idee excelentă, cu atât mai mult cu cât devine mult mai accesibil.
Sursa: Medical News Today
Oamenii de știință de la Universitatea din Illinois s-au oprit asupra cancerului de ficat pentru că numărul de cazuri de obezitate din SUA este extrem de ridicat, iar obezitatea constituie un factor de risc pentru acest tip de maladie (un individ obez are un risc de 5 ori mai mare de a dezvolta cancer de ficat decât unul cu o greutate normală).
Studiul celor din Illinois s-a realizat pe șoareci de laborator obezi care prezentau un carcinogen care produce cancer de ficat. Subiecții au fost împărțiți în 4 grupuri experimentale: unui grup i s-a administrat o dietă de control, iar celălalt grup a primit o alimentație similară cu ceea ce consumă vesticii în general. O parte din fiecare grup a primit broccoli, iar cealaltă parte nu a consumat deloc broccoli.
Cercetătorii au vrut să vadă ce se întâmplă cu șoarecii care devin obezi din cauza alimentației similare omului modern de azi. Rezultatele au arătat că la aceștia a crescut numărul de noduli de la nivelul ficatului, însă la cei care au primit broccoli, numărul a scăzut (nu și dimensiunea nodulilor). De asemenea, s-a observat că aportul de broccoli a scăzut depunerea de grăsimi la nivelul ficatului și, chiar dacă șoarecii care au consumat broccoli nu au slăbit, acesta le-a restabilit echilibrul ficatului.
Concluzia cercetătorilor este că includerea în alimentație a broccoli-ului este o idee excelentă, cu atât mai mult cu cât devine mult mai accesibil.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 16-03-2025 | Vizite: 841 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1