Consumul crescut de carbohidrați rafinați ar putea crește riscul pentru cancer
Rezultatele studiilor realizate în ultimii ani au remarcat rolul major al carbohidraților în dieta zilnică, semnalând de asemenea diferențele dintre carbohidrații simpli și cei complecși în contextul managementului ponderal și metabolic.
Un studiu recent, prezentat în timpul sesiunii științifice din cadrul întrunirii anuale a Societății Americane de Nutriție din 2016 a inclus un alt argument pentru a evita, sau cel puțin a limita, aportul de băuturi îndulcite, alimente procesate și alimente dense din punct de vedere energetic, în vederea reducerii riscului pentru cancer.
Conform studiului, s-a observat o asociere între consumul regulat de băuturi îndulcite și creșterea riscului pentru cancer de prostată de 3 ori, respectiv de 2 ori în cazul consumului crescut de alimente procesate de tip fast-food. La polul opus, consumul zilnic de carohidrați complecși proveniți din legume, leguminoase și vegetale non-amidonoase (roșii, broccoli, ciuperci), fructe și cereale integrale a fost asociat cu reducerea riscului pentru cancerul mamar de aproximativ 67%.
Consumul individual de leguminoase cum sunt fasolea uscată, mazărea, lintea și năutul a fost asociat cu reducerea semnificativă (32%) a tipurilor de cancer a căror apariție este favorizată de suprapondere și obezitate, inclusiv a cancerelor de prostată, mamar și colorectal.
Potrivit relatărilor studiului, riscul pentru cancerul de prostată a fost mai mare cu 88% în rândul persoanelor care care au consumat alimente cu index glicemic crescut- caracteristic alimentelor bogate în carbohidrați rafinați (zaharuri simple).
Studiul a fost realizat pe un lot de 3,100 de voluntari, iar colectarea datelor cu ajutorul chestionarelor de frecvență alimentară a început în anul 1991.
Acest tip de studiu nu a fost conceput pentru a demonstra relația cauză - efect dintre consumul specific de alimente și riscul de cancer, identificând doar posibila asociere dintre cele două.
Rezultatele acestei cercetări sprijină descoperirile anterioare conform cărora o dietă bogată în carbohidrați rafinați poate induce efecte adverse asupra sănătății. Aceste efecte caracteristice surplusului de greutate, ale insulino-rezistenței și ale perturbării metabolismului glucozei pot favoriza creșterea riscului pentru diferite tipuri de cancer.
Recomandările cu privire la limitarea consumului de băuturi îndulcite și al alimentelor dense din punct de vedere caloric, cum sunt sursele de carbohidrați rafinați, sunt incluse în ghidurile privind prevenția primară a cancerului. Rezultatele acestui studiu ar putea contribui la formularea indicațiilor dietetice pentru prevenirea tipurilor specifice de cancer, în special cele relaționate cu obezitatea și alimentația dezechilibrată.
Sursa: Newswise
Actualizat la 08-04-2016 | Vizite: 87 | bibliografie
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1