Compuși derivați din soia și alte plante scad recurența cancerului la sân și îmbunătățesc supraviețuirea [meta-analiză]
Autor: Dragoș Racheriu, licențiat în medicină | actualizat la 12-01-2024
Un studiu publicat pe 10 ianuarie 2024 în revista „JNCI Cancer Spectrum”, realizat de cercetători de la Centrul oncologic Kimmel din cadrul Universității Johns Hopkins și colaboratori internaționali, a examinat impactul consumului de soia, legume crucifere, ceai verde și alte plante asupra recidivei și mortalității în cancerul la sân. Meta-analiza a inclus 22 de studii observaționale, evaluând efectele isoflavonelor din soia, lignanilor, cruciferelor și ceaiului verde, precum și ale fitonutrienților derivați din aceste plante.
Isoflavonele din soia și reducerea riscului de recidivă
Isoflavonele din soia au fost asociate cu o reducere de 26% a riscului de recidivă a cancerului la sân, conform unei meta-analize care a inclus 6 studii (din cele 11 revizuite) pe 11.837 femei. Efectul a fost cel mai semnificativ la femeile postmenopauzale, cea mai mare reducere a riscului fiind observată la un consum zilnic de 60 mg. Acest nivel de consum echivalează cu 2-3 porții pe zi, fiecare porție reprezentând o ceașcă de lapte de soia, 85g de tofu sau jumătate de ceașcă de boabe de soia gătite. Totuși, efectul consumului de soia asupra riscului de mortalitate a fost mai mic (12%) și nu semnificativ din punct de vedere statistic.
Enterolactona și lignanii
Un alt rezultat remarcabil, raportat pentru prima dată într-o meta-analiză, se referă la enterolactonă, un compus metabolizat din lignani. Lignanii se găsesc într-o varietate largă de plante, inclusiv semințe, nuci, leguminoase, cereale integrale, fructe și legume. Enterolactona a fost asociată cu o reducere de 28% a riscului de mortalitate specifică cancerului la sân și de 31% a mortalității din orice cauză, în special la femeile postmenopauzale.
Alte descoperiri
- Consumul de ceai verde a sugerat o reducere cu 44% a riscului de recidivă a cancerului la sân la femeile cu cancer de stadiul I sau II, cel mai mare efect observându-se la consumul a 3-5 cești pe zi.
- Consumul de lignani înainte de diagnosticul de cancer la sân a arătat o reducere nesemnificativă de 34% a mortalității specifice cancerului și de 19% a mortalității din toate cauzele la femeile postmenopauzale.
- Impactul legumelor crucifere a fost inconcludent, posibil influențat de consumul mediu destul de scăzut în studiile revizuite.
Importanța studiului în contextul tratamentului medical
„Este extrem de important să subliniem că aceste studii au fost efectuate pe femei care au primit tratament medical și/sau chirurgical pentru cancerul la sân, și că aceste alimente și fitonutrienți nu ar trebui considerați alternative la tratament,” spune Channing Paller, directorul cercetării clinice pentru cancerul de prostată la Johns Hopkins. El adaugă că această cercetare subliniază necesitatea unor studii mai robuste în acest domeniu, care să examineze dozele eficiente ale acestor compuși și dacă consumul lor după diagnostic are același efect ca un obicei alimentar de-a lungul vieții.
Actualizat la 12-01-2024 | Vizite: 87 | bibliografie
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1