Aspartamul, găsit într-o gamă variată de sucuri carbogazoase, crește riscul de cancer
Îndulcitorii artificiali, folosiți pentru a înlocui zahărul, în special în cadrul dietelor cu conținut redus de carbohidrați, ar putea fi asociați cu risc crescut de cancer. Un nou studiu, publicat în jurnalul PLOS, sugerează că anumiți îndulcitori artificiali, precum aspartam sau acesulfam-K, cresc riscul consumatorilor de a dezvolta cancer.
Multiple produse alimentare și băuturi consumate zilnic pe scară largă conțin îndulcitori artificiali, aditivi care conferă gustul dulce, însă fără a crește aportul caloric. În timp ce efectele lor în ceea ce privește pierderea în greutate (atunci când folosite ca o alternativă la zahăr) sunt pozitive, multiple cercetări au arătat că siguranța pentru sănătate a îndulcitorilor artificiali poate fi o problemă.
Pentru a evalua potențialul risc cancerigen al consumului de îndulcitori artificiali, cercetătorii au analizat datele furnizate de peste 100.000 de adulți înscriși în NutriNet-Santé, un studiu desfășurat online în care participanții se înscriu în mod voluntar și auto-raportează o serie de informații de sănătate, precum istoricul medical, datele sociodemografice sau date cu privire la dietă și stilul de viață.
Cercetătorii au descoperit că persoanele care au consumat cantități mari de îndulcitori artificiali, în special acesulfam-K și aspartam, au avut un risc mai mare de cancer general, comparativ cu non-consumatorii (raportul de risc de 1,13). Rezultatele indică o creștere importantă a riscului de cancer de sân. Datele au fost ajustate pentru o serie de variabile care ar fi putut influența rezultate.
Descoperirile cercetătorilor nu susțin utilizarea îndulcitorilor artificiali ca alternative sigure pentru zahăr și oferă informații importante care vor putea fi folosite pentru a aborda controversele cu privire la potențialele efecte adverse asupra sănătății.
sursa: Science Daily
Multiple produse alimentare și băuturi consumate zilnic pe scară largă conțin îndulcitori artificiali, aditivi care conferă gustul dulce, însă fără a crește aportul caloric. În timp ce efectele lor în ceea ce privește pierderea în greutate (atunci când folosite ca o alternativă la zahăr) sunt pozitive, multiple cercetări au arătat că siguranța pentru sănătate a îndulcitorilor artificiali poate fi o problemă.
Pentru a evalua potențialul risc cancerigen al consumului de îndulcitori artificiali, cercetătorii au analizat datele furnizate de peste 100.000 de adulți înscriși în NutriNet-Santé, un studiu desfășurat online în care participanții se înscriu în mod voluntar și auto-raportează o serie de informații de sănătate, precum istoricul medical, datele sociodemografice sau date cu privire la dietă și stilul de viață.
Cercetătorii au descoperit că persoanele care au consumat cantități mari de îndulcitori artificiali, în special acesulfam-K și aspartam, au avut un risc mai mare de cancer general, comparativ cu non-consumatorii (raportul de risc de 1,13). Rezultatele indică o creștere importantă a riscului de cancer de sân. Datele au fost ajustate pentru o serie de variabile care ar fi putut influența rezultate.
Descoperirile cercetătorilor nu susțin utilizarea îndulcitorilor artificiali ca alternative sigure pentru zahăr și oferă informații importante care vor putea fi folosite pentru a aborda controversele cu privire la potențialele efecte adverse asupra sănătății.
sursa: Science Daily
Actualizat la 28-03-2022 | Vizite: 80 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1