Alimentele ultraprocesate ar putea crește riscul general de a dezvolta cancer
- O creștere cu 10% a proporției alimentelor ultra-procesate în dieta zilnică a fost asociată cu majorarea riscului general de cancer cu 11%.
- Consumul alimentelor intens procesate industrial a fost de asemenea asociat cu o creștere a riscului de cancer mamar cu 12%.
Acestea au fost principalele concluzii ale studiului francez publicat în jurnalul științific BMJ în această lună.
Alimentele ultra-procesate: calorii goale, fără nutrienți
- Printre alimentele ultra-procesate incluse în studiu se numără și:
- produsele de panificație și făinoasele preambalate,
- deserturile și snack-urile,
- băuturile acidulate și cele îndulcite,
- semi-preparatele congelate și crochetele din carne,
- produsele reconstituite din carne conservate cu nitrați,
- supele și tăițeii instant,
- preparatele pre-ambalate,
- toate alimentele conservate prin sărare sau cu un conținut bogat în sare, care conțin zaharuri și uleiuri adăugate, grăsimi și uleiuri hidrogenate, amidon modificat, izolate din proteine vegetale în general.
Caracteristicile definitorii ale alimentelor hiperprocesate sunt:
- densitatea calorică crescută,
- aportul insuficient sau inexistent al nutrienților esențiali,
- excesul de substanțe - grăsimi trans, grăsimi saturate industriale, zahăr și surogați, sare, alți aditivi - care prin acumulare și/sau expunere frecventă pot avea efecte negative asupra sănătății.
În schimb nu s-a observat o asociere semnificativă între alimentele minimum procesate și riscul de cancer. Acestea au inclus și vegetalele la conservă, brânzeturile și pâinea neambalată.
Rezultatele trebuie interpretate cu precauție!
Însăși autoarea studiului, Mathilde Touvier, subliniză că rezultatele sugerează o asociere între dieta în care predomină alimentele hiperprocesate și riscul de cancer, nu o relație certă de cauzalitate și îndeamnă la precauție și aprofundare.Populația nu ar trebui să își facă griji pentru consumul ocazional al acestor alimente hiperprocesate. Cancerul este o afecțiune multicauzală, iar factorii dietetici și ai stilului de viață care influențează riscul de cancer sunt numeroși. Există dovezi care sugerează că o dietă săracă în fructe, vegetale și fibre, în detrimentul produselor procesate din carne și carne roșie din dieta zilnică pot de asemenea contribui la creșterea riscului pentru cancer.
Persoanele care consumă frecvent alimente hiperprocesate, reprezentând un procent de 33% din dietă comparativ cu cei care consumă cel mai puțin astfel de alimente, circa 18.7%, erau fumători curenți de țigarete din tutun (20.2% vs 16.9%), erau inactive fizic (24.7 vs 20.9%) și utilizau contraceptive orale (30.8% vs 22.0%).
Alimentele procesate nu trebuie demonizate per se, ci faptul că acestea au ajuns să predomine în alimentația de zi cu zi. Ponderea lor în dieta zilnică poate fi modelată prin informarea corectă și citirea cu atenție a etichetelor nutriționale, aditivarea și procesarea lor industrială fiind pe larg consemnată pe ambalaj.
Sursa: Medscape Medical News
Actualizat la 21-02-2018 | Vizite: 90 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1