Alăptarea reduce riscul de cancer de sân (meta-analiză)
Autor: Costin Oana | actualizat la 04-08-2025
O meta-analiză a studiilor privind alăptarea arată că unul dintre beneficiile acessteia pentru mamă constă în reducerea riscului de cancer de sân, pre- sau post-menopauză.
Cancerul mamar apare atunci când celulele anormale de la nivelul sânului încep să se multiplice şi să formeze o tumoră. Este una dintre cele mai frecvente forme de cancer la femei. Informaţii detaliate despre cancerul de sân găsiţi în acest articol.
Meta-analiza a avut în vedere 18 studii privind legătura dintre alăptare şi cancerul de sân, dintre care 13 au evaluat efectul duratei alăptării. Concluzia a fost că pentru fiecare 5 luni de alăptare, riscul de cancer de sân scade cu 2%.
Autorii analizei oferă şi câteva posibile explicaţii pentru efectul protector al alăptării împotriva cancerului mamar:
De asemenea, analiza a evidenţiat şi factorii de risc pentru cancerul mamar:
Factorii care pot proteja împotriva cancerului mamar sunt sportul, evitarea alcoolului şi menţinerea unei greutăţi corporale adecvate.
Institutul American pentru Cercetarea Cancerului (AICR) şi Fondul Internaţional de Cercetare a Cancerului (WCRF) au publicat săptămâna aceasta raportul privind rezultatele meta-analizei, pentru a marca Săptămâna Internaţională a Alăptării.
Alături de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Institutul American pentru Cercetarea Cancerului susţine alăptarea exclusivă a bebeluşilor până la vârsta de 6 luni, când se introduce diversificarea alimentaţiei.
Sursa: Medical News Today
Cancerul mamar apare atunci când celulele anormale de la nivelul sânului încep să se multiplice şi să formeze o tumoră. Este una dintre cele mai frecvente forme de cancer la femei. Informaţii detaliate despre cancerul de sân găsiţi în acest articol.
Meta-analiza a avut în vedere 18 studii privind legătura dintre alăptare şi cancerul de sân, dintre care 13 au evaluat efectul duratei alăptării. Concluzia a fost că pentru fiecare 5 luni de alăptare, riscul de cancer de sân scade cu 2%.
Autorii analizei oferă şi câteva posibile explicaţii pentru efectul protector al alăptării împotriva cancerului mamar:
- lactaţia întârzie reinstalarea menstruaţiei după naştere, ceea ce înseamnă o diminuarea a timpului de expunere la estrogen, un hormon asociat cu creşterea riscului de cancer mamar;
- după lactaţie, sânii elimină o parte din ţesut, proces prin care pot fi eliminate şi celulele cu ADN-ul avariat şi care ar putea duce la cancer;
- lactaţia poate modifica genele de la nivelul sânilor într-o manieră care are un impact pe termen lung împotriva dezvoltării cancerului.
De asemenea, analiza a evidenţiat şi factorii de risc pentru cancerul mamar:
- supraponderabilitatea şi excesul de grăsime corporală pot creşte riscul de cancer mamar după menopauză, în timp ce grăsimea corporală scade riscul instalării bolii înainte de menopauză;
- consumul de alcool este asociat cu o creştere a riscului de cancer, atât înainte, cât şi post-menopauză.
Factorii care pot proteja împotriva cancerului mamar sunt sportul, evitarea alcoolului şi menţinerea unei greutăţi corporale adecvate.
Institutul American pentru Cercetarea Cancerului (AICR) şi Fondul Internaţional de Cercetare a Cancerului (WCRF) au publicat săptămâna aceasta raportul privind rezultatele meta-analizei, pentru a marca Săptămâna Internaţională a Alăptării.
Alături de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Institutul American pentru Cercetarea Cancerului susţine alăptarea exclusivă a bebeluşilor până la vârsta de 6 luni, când se introduce diversificarea alimentaţiei.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 04-08-2025 | Vizite: 919 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1