Un nou studiu confirmă că alcoolul crește riscul de cancer de sân
Un studiu amplu desfășurat la nivel european de către cercetători de la cinci universități din Spania a arătat încă o dată legătura puternică dintre consumul de alcool și riscul mai mare de apariție a cancerului mamar.
La acest proiect de cercetare au luat parte 334 850 de femei din 10 state din Europa, cu vârste cuprinse între 35 și 70 de ani, care au fost monitorizate pe parcursul a 11 ani. Studiul face parte dintr-un program de cercetare mai larg - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition.
Din totalul de participante, 11 576 au fost diagnosticate cu cancer de sân pe durata studiului. Concluzia la care au ajuns cercetătorii este că atât cantitatea de alcool consumată pe zi, cât și numărul de ani de expunere la alcool au o influență considerabilă asupra riscului acestui tip de cancer.
Astfel, riscul mediu crește cu până la 4% cu fiecare 10 grame de alcool ingerate pe zi. De exemplu, consumul a maximum un pahar de bere sau vin corespunde unui risc de 1%. Dacă se ajunge la două pahare de bere sau vin zilnic, riscul crește până la 4%.
În plus, cu cât o femeie a consumat mai mulți ani băuturi alcoolice, în special înainte de prima sarcină, cu atât mai mult crește riscul de cancer mamar. Efectele alcoolului au fost observate atât în cazul tumorilor cu receptori hormonali pozitivi, cât și la cele cu receptori hormonali negativi, ceea ce, conform autorilor studiului, ar indica existența unor cauze non-hormonale care trebuie investigate în continuare.
Consumul de alcool este un factor care poate fi controlat și în privința căruia fiecare femeie poate decide. Acesta se adaugă altor metode de prevenție a cancerului la îndemâna noastră, cum ar fi alimentația sănătoasă și activitatea fizică regulată.
Sursa: Medical Xpress
La acest proiect de cercetare au luat parte 334 850 de femei din 10 state din Europa, cu vârste cuprinse între 35 și 70 de ani, care au fost monitorizate pe parcursul a 11 ani. Studiul face parte dintr-un program de cercetare mai larg - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition.
Din totalul de participante, 11 576 au fost diagnosticate cu cancer de sân pe durata studiului. Concluzia la care au ajuns cercetătorii este că atât cantitatea de alcool consumată pe zi, cât și numărul de ani de expunere la alcool au o influență considerabilă asupra riscului acestui tip de cancer.
Astfel, riscul mediu crește cu până la 4% cu fiecare 10 grame de alcool ingerate pe zi. De exemplu, consumul a maximum un pahar de bere sau vin corespunde unui risc de 1%. Dacă se ajunge la două pahare de bere sau vin zilnic, riscul crește până la 4%.
În plus, cu cât o femeie a consumat mai mulți ani băuturi alcoolice, în special înainte de prima sarcină, cu atât mai mult crește riscul de cancer mamar. Efectele alcoolului au fost observate atât în cazul tumorilor cu receptori hormonali pozitivi, cât și la cele cu receptori hormonali negativi, ceea ce, conform autorilor studiului, ar indica existența unor cauze non-hormonale care trebuie investigate în continuare.
Consumul de alcool este un factor care poate fi controlat și în privința căruia fiecare femeie poate decide. Acesta se adaugă altor metode de prevenție a cancerului la îndemâna noastră, cum ar fi alimentația sănătoasă și activitatea fizică regulată.
Sursa: Medical Xpress
Actualizat la 23-10-2025 | Vizite: 1312 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology