Dieta mediteraneană ar putea reduce riscul de cancer de sân
Un nou studiu aduce în plim plan efectele benefice al adoptării unei diete mediteraneene pentru sănătate. De această dată, o echipă de cercetători spanioli a arătat că o astfel de dietă, suplimentată cu un consum de ulei de măsline, ar putea reduce riscul dezvoltării cancerului de sân. Studiul a fost publicat în jurnalul medical JAMA.
Participantele la studiu au fost peste 4200 de femei cu vârste cuprinse între 60 și 80 de ani, care prezentau un risc ridicat de boli de inimă (fie aveau diabet de tip 2, fie prezentau o combinație de factori de risc, precum fumatul), care au fost monitorizate în perioada 2003-2009. Participantele au fost împărțite în trei grupuri astfel:
S-a observat că din cele trei grupuri, femeile care au urmat dieta mediteraneană cu suplimentul de ulei de măsline zilnic au prezentat cel mai mic risc relativ de cancer de sân, având cu 62% mai puține șanse de a dezvolta această afecțiune, comparativ cu celelalte participante, pe durata celor 5 ani în care starea lor de sănătate a fost monitorizată.
Cercetătorii au luat în calcul o serie de factori de risc pentru cancer: istoricul familial, fumatul, consumul de alcool etc. Deși nu se știe cu exactitate cărui aliment specific dietei mediteraneene i se datorează această protecție (fructele, legumele, peștele), în privința uleiului de măsline se poate spune că joacă un rol important, având în vedere că schimbarea lui cu nucile nu a adus o modificare semnificativă la nivelul riscului de cancer.
Aceste rezultate se adaugă altor concluzii despre beneficiile dietei mediteraneene, precum reducerea riscului de boli de inimă sau efectele pozitive asupra memoriei.
Mai multe informații despre dieta mediteraneană puteți citi aici.
Sursa: Science Alert
Participantele la studiu au fost peste 4200 de femei cu vârste cuprinse între 60 și 80 de ani, care prezentau un risc ridicat de boli de inimă (fie aveau diabet de tip 2, fie prezentau o combinație de factori de risc, precum fumatul), care au fost monitorizate în perioada 2003-2009. Participantele au fost împărțite în trei grupuri astfel:
- un grup a urmat dieta mediteraneană, consumând în plus 4 linguri de ulei de măsline pe zi;
- al doilea grup a urmat dieta mediteraneană, dar în loc de uleiul de măsline a consumat zilnic 30 g de nuci;
- al treilea grup a scos din alimentația zilnică obișnuită aportul de grăsimi.
S-a observat că din cele trei grupuri, femeile care au urmat dieta mediteraneană cu suplimentul de ulei de măsline zilnic au prezentat cel mai mic risc relativ de cancer de sân, având cu 62% mai puține șanse de a dezvolta această afecțiune, comparativ cu celelalte participante, pe durata celor 5 ani în care starea lor de sănătate a fost monitorizată.
Cercetătorii au luat în calcul o serie de factori de risc pentru cancer: istoricul familial, fumatul, consumul de alcool etc. Deși nu se știe cu exactitate cărui aliment specific dietei mediteraneene i se datorează această protecție (fructele, legumele, peștele), în privința uleiului de măsline se poate spune că joacă un rol important, având în vedere că schimbarea lui cu nucile nu a adus o modificare semnificativă la nivelul riscului de cancer.
Aceste rezultate se adaugă altor concluzii despre beneficiile dietei mediteraneene, precum reducerea riscului de boli de inimă sau efectele pozitive asupra memoriei.
Mai multe informații despre dieta mediteraneană puteți citi aici.
Sursa: Science Alert
Actualizat la 23-09-2025 | Vizite: 1121 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology