Dieta din adolescență ar putea influența riscul de apariție al cancerului mamar la maturitate
Autor: Acasandrei Mihaela | actualizat la 27-05-2025
Cancerul mamar reprezintă una dintre cele mai comune cauze de cancer la femei. Printre factorii de risc pentru apariția acestui tip de cancer se numără pubertatea precoce, menopauza tardivă și nașterea primului copil după vârsta de 30 de ani.
Prin intermediul studiilor s-a observat o asociere între densitatea sânilor (procentul de țesut fibros sau glandular, comparativ cu cel adipos) și riscul pentru cancerul mamar. Nu a fost identificată cauza modificărilor cu privire la compoziția țesutului mamar.
În acest scop, cercetătorii din cadrul Universității de Medicină din Maryland au evaluat influența factorilor dietetici asupra densității mamare.
Debutul dezvoltării sânilor are loc în adolescență, perioadă în care factorii externi manifestă o influență puternică asupra creșterii și dezvoltării organismului, prin urmare cercetarea și-a îndreptat atenția asupra analizei dietei în acest inerval.
Datele utilizate pentru acest studiu au fost colectate cu ocazia unui studiu clinic desfășurat începând cu anul 1988, la care au participat 301 fete cu vârsta între 8 – 10 ani (Dietary Intervention Study in Children, DISC). Studiul s-a desfășurat până la împlinirea vârstei de 25 – 29 ani, rămânând doar 177 de femei până la final în rândul cărora a fost evaluată densitatea mamară.
Rezultatele au fost adaptate în funcție de numărul de nașteri de feți vii, greutatea adultă, rasă, nivel de educație și de aportul total energetic și proteic. Astfel s-a remarcat faptul că femeile care au consumat în perioada adolescenței o dietă bogată în grăsimi saturate, dar săracă în grăsimi mono- și polinesaturate au prezentat o densitate mamară crescută asociată frecvent cu afecțiunile maligne, după aproximativ 15 ani.
Dieta abundentă în grăsimi saturate constituie un factor de risc cunoscut pentru obezitate, patologii cardiovasculare, diabet zaharat tip 2 și prezintă posibile implicații în etiologia cancerului mamar.
Deși rezultatele acestui studiu nu pot stabili o relație de cauzalitate între dieta hiperlipidică și densitatea sânilor, respectiv riscul de apariție al cancerului mamar, adoptarea unei alimentații sănătoase și echilibrate la vârsta adolescenței este esențială pentru creșterea și dezvoltarea optimă a individului și posibil, pentru prevenția cancerului de sân. Studii suplimentare, cu un grad crescut de evidență vor fi necesare pentru cofirmarea ipotezei.
Sursa: Medical News Today
Prin intermediul studiilor s-a observat o asociere între densitatea sânilor (procentul de țesut fibros sau glandular, comparativ cu cel adipos) și riscul pentru cancerul mamar. Nu a fost identificată cauza modificărilor cu privire la compoziția țesutului mamar.
În acest scop, cercetătorii din cadrul Universității de Medicină din Maryland au evaluat influența factorilor dietetici asupra densității mamare.
Debutul dezvoltării sânilor are loc în adolescență, perioadă în care factorii externi manifestă o influență puternică asupra creșterii și dezvoltării organismului, prin urmare cercetarea și-a îndreptat atenția asupra analizei dietei în acest inerval.
Datele utilizate pentru acest studiu au fost colectate cu ocazia unui studiu clinic desfășurat începând cu anul 1988, la care au participat 301 fete cu vârsta între 8 – 10 ani (Dietary Intervention Study in Children, DISC). Studiul s-a desfășurat până la împlinirea vârstei de 25 – 29 ani, rămânând doar 177 de femei până la final în rândul cărora a fost evaluată densitatea mamară.
Rezultatele au fost adaptate în funcție de numărul de nașteri de feți vii, greutatea adultă, rasă, nivel de educație și de aportul total energetic și proteic. Astfel s-a remarcat faptul că femeile care au consumat în perioada adolescenței o dietă bogată în grăsimi saturate, dar săracă în grăsimi mono- și polinesaturate au prezentat o densitate mamară crescută asociată frecvent cu afecțiunile maligne, după aproximativ 15 ani.
Dieta abundentă în grăsimi saturate constituie un factor de risc cunoscut pentru obezitate, patologii cardiovasculare, diabet zaharat tip 2 și prezintă posibile implicații în etiologia cancerului mamar.
Deși rezultatele acestui studiu nu pot stabili o relație de cauzalitate între dieta hiperlipidică și densitatea sânilor, respectiv riscul de apariție al cancerului mamar, adoptarea unei alimentații sănătoase și echilibrate la vârsta adolescenței este esențială pentru creșterea și dezvoltarea optimă a individului și posibil, pentru prevenția cancerului de sân. Studii suplimentare, cu un grad crescut de evidență vor fi necesare pentru cofirmarea ipotezei.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 27-05-2025 | Vizite: 705 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology